![]() |
Csontváry Kosztka Tivadar: A magányos cédrus |
A szimbolizmus impresszionista-ellenes irányzat volt. Az impresszionizmus a szenzációk, az érzéki észlelés művészete, míg a szimbolizmus az ideára, a dolgok mélyén, a látszat mögött rejtőző titkos értelem megtalálására vállalkozott. 1891-ben Georges-Albert Aurier így fogalmazta meg a szimbolista festészet követelményeit:
"A mű legyen :
Idéista, mert ideája egyedül az Eszme kifejezése;
Szimbolista, mert ez az eszmét formában fejezi ki;
Szintetikus, mert e formákat, jeleket az általános értelem módszerével írja le;
Szubjektív, mert a tárgyat sohasem csak tárgynak fogja fel, hanem mint az alany által észlelt eszmének a jelét;
(Ez következmény.) Dekoratív, mert az úgynevezett dekoratív művészet, úgy ahogy értelmezték az Egyiptomiak, nagyon valószínűen a Görögök és a Primitívek, nem más, mint a művészetnek egyszerre szubjektív, szintetikus, szimbolista és idéista kifejezése. De mindezzel a tehetséggel megáldott művész nem lesz más, csak tudós, ha nincs birtokában az émotivitás adománya ... "
"A magányos cédrus" megalomániás öntudatának a rajza: a nappal társalkodó, mindenek felett uralkodó, de tragikusan egyedül álló fa önportré is, a világfa a "homo maximus" jelképe, afféle képi megfelelője Nietzsche Zarathusztra-gondolatának.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése